Terug naar site

Klanten komen en gaan

18 maart 2019

Waarom nu....?

Vorige week heb ik een nare situatie meegemaakt en ik heb de behoefte om dat met jullie te delen.

Ik ben al vrij lang van plan om een blog te beginnen om mijn kennis en ervaring op het gebied van Brazilian waxing te delen. Het kwam er alleen maar niet van omdat ik als zelfstandige ondernemer mijn handen vol heb aan het runnen van mijn bedrijf. Ik besef nu dat ik gewoon ergens moet beginnen en de gebeurtenis van vorige week heeft mij aangespoord om niet langer te wachten.

Diepe gesprekken...

Zoals velen van jullie weten ben ik heel erg betrokken bij mijn werk. Ik verricht mijn vak altijd met veel liefde en persoonlijke aandacht voor elke vrouw die plaatsneemt op mijn behandeltafel. Ik kan het niet helpen dat ik van nature geÏnteresseerd ben in mensen en dat ik ze graag beter leer kennen. Voordat ik het weet ben ik weer in hele diepen gesprekken verzeild geraakt met allerlei verschillende mensen. ik geniet daar enorm van!

Hoe is het met haar?

Na zoveel jaar in dit vak, kan ik wel zeggen dat ik met veel van mijn klanten een sterke band heb opgebouwd. Ook al gaat ons contact meestal nooit verder dan de tijd die we hebben tijdens een behandeling in onze gezellige behandelkamer. Toch is dat vaak voor mij genoeg om een band met iemand te voelen. Ondanks dat ik me ervan bewust ben dat dat niet wederzijds hoeft te zijn en dat het in eerste instantie een zakelijke relatie is. Soms komt een klant ineens niet meer zonder verder iets te laten weten. Vroeger ging er dan van alles door mijn hoofd heen. Hoe is het met haar? Is alles wel ok? Heb ik misschien iets verkeerd gedaan? Is ze niet meer tevreden met mijn behandeling? En nog veel meer. Tegenwoordig denk ik: als het maar goed gaat met haar! Naar mate ik gegroeid ben in mijn vak heb ik geleerd om het los te laten. Ik kan dan niets anders doen dan haar missen en verder professioneel blijven. Immers, klanten komen en gaan.

Een nieuw systeem

Begin deze maand is dan eindelijk mijn nieuwe website online gegaan. Ik heb daarbij meteen ook geÏnvesteerd in een online boekingssysteem. Ja, ik weet het, dat had ik al veel eerder moeten doen. Maar door allerlei omstandigheden kreeg ik het helaas niet eerder voor elkaar.

Vorige week ging er iets mis bij het importeren van mijn klantenbestand naar het nieuwe online boekingssysteem. Daardoor kregen sommige klanten tijdens het inloggen de verkeerde gegevens te zien. Gelukkig werd ik door een van mijn lieve klanten er tijdig op gewezen dat er iets niet klopte. En binnen no time was de oorzaak gevonden en het probleem opgelost 😥.

Dag wereld....

Een paar dagen later kwam diezelfde klant naar de salon voor haar behandeling. Na een warme groet zei ze: "Ja, Cristina wat fijn dat het is opgelost. Ik vond het heel vreemd want die vrouw waarvan ik de gegevens kon zien is al overleden!"

Ik zei: "Overleden? Nee dat kan niet joh. Het is een hele jonge en energieke vrouw die pas nog een kind heeft gekregen, je vergist je!"

Ze antwoorde: "Nee, je weet het dus nog niet, ik heb haar gegoogled en ben op haar facebookpagina terecht gekomen, en daarop stond haar uitvaart uitnodiging voor 21 februari, ze is pas overleden!"

Ik hoopte heel erg dat ze het fout had maar ze liet me de facebookpagina zien. En inderdaad dat was onmiskenbaar de lieve Heln met haar brede glimlach op allerlei prachtige foto's. Er stond ook een afscheidszin; “Dag wereld... ik vind het mooi geweest. Life is good!"

Een bericht van boven...?

Nou, ik kan alleen nog maar vertellen dat ik die dag echt een hele lange dag heb gehad! Wat een verdriet! Zelf heb ik inmiddels al bijna mijn hele familie moeten begraven en daardoor kan ik behoorlijk goed met de dood omgaan. Ik ben niet snel van het huilen. Maar op dat moment kon ik alleen maar mijn klant omhelzen en de tranen laten rollen.

Het klinkt misschien als een cliché maar Heln was echt een prachtig mens. Ze liet altijd positieve energie achter als ze weer bij me was geweest in de salon. Ik heb jarenlang super gezellige gesprekken met haar gehad. En als er niet iets was misgegaan bij het importeren van mijn klantenbestand dan zou ik waarschijnlijk nooit geweten hebben dat ze is overleden! Ik kan helaas niets meer voor haar betekenen behalve voor haar en haar dierbaren bidden.

Van de duizenden mensen in mijn klantenbestand zijn uitgerekend haar gegevens naar boven gekomen, hoe gek is dat? Ik geloof in iedere geval niet in toeval, wat ik hiermee moet weet ik nog niet maar ik zal er zeker een les uit halen! Als is het maar het besef dat het leven inderdaad maar heel kort kan zijn.

R.I.P 🌸
Heln Atmowirono
02-02-1981 - 12-02-2019

"Er zijn een paar mensen, die me goed genoeg kennen, die weten hoe ik in elkaar zit en hoe ze me wél (of juist niet) moeten benaderen, zonder mijn positieve vibe te verstoren. Heel simpel: ze laten geen medelijden in hun bericht weerklinken. Een kleine nuance, die voor mij een wereld van verschil maakt."

- Heln Atmowirono

Ben je benieuwd naar het verhaal van Heln Atmowirono? Ze heeft een blog bijgehouden die hier te lezen is.

Hey dame....

Hey dame, jij die om welke reden dan ook niet meer naar de salon bent gekomen. Ik hoop dat alles goed met je gaat en dat je in vrede en gezondheid leeft! Ik wil je laten weten dat van al onze gesprekken mij vaak een les is bijgebleven en ik hoop bij jou ook. Weet dat ik je in mijn gedachten houd en dat ik met liefde en blijdschap aan je terug denk. En als ik om wat voor reden dan ook ooit onvriendelijk of te hard tegen je ben geweest, dan vraag ik je mij te vergeven. I'm sorry!

Veel liefs,

Cristina